New York the city that never sleeps, deel 1

Op 20 december 2021 was het eindelijk zo ver, wij zouden voor het eerst naar Amerika gaan. New York stond al een tijdje op onze bucketlist en het werd tijd om deze stad af te strepen.

Overnachting

Voor onze reis naar New York begon hadden wij een kamer geboekt bij van der Valk Schiphol. Dit hadden we ook gedaan voor onze reis naar Curacao afgelopen zomer en het voorkomt extreem vroeg opstaan en stress.
Ook nu in corona tijd was het heel goed geregeld. In december waren de horeca gelegenheden gesloten en dus zagen wij ons al met een broodje hamburger van een bekende keten in de auto zitten, niet gezellig maar eten moeten we toch. Maar gelukkig bleek dit niet nodig te zijn, op onze kamer lag een menukaart zodat we roomservice konden bestellen.

New York

Na deze heerlijke maaltijd hebben we nog even wat tv gekeken, gebadderd en daarna besloten we dat het tijd was om te gaan slapen. We vlogen om 11.00 uur en dus moesten wij om 7 uur op Schiphol zijn. Om half 6 de wekker gezet zodat we ook nog rustig konden douchen en ontbijten.

Het ontbijt was ook erg goed geregeld, je kon langs een buffet lopen en daar pakken wat je lekker vond, zelfs aan de pancakes en het roerei met spek was gedacht, echt dikke pluim hiervoor. Na een zakje gevuld te hebben met alles waar we zin in hadden, een stuk fruit, een grote kop koffie en een flesje jus ‘d Orange hebben we dit heerlijk op onze hotelkamer opgegeten. De buikjes vol, nog even snel een plas en op na P3 om onze auto te parkeren en rustig met de shuttle bus naar Schiphol te gaan.

Gekkenhuis op Schiphol

Wat een gekkenhuis was het op Schiphol, het leek wel of heel Nederland besloot om de kerstvakantie in het buitenland te vieren. We zagen de rij voor het inchecken en even knepen wij hem wel, want die rij was wel heel erg lang. Maar gelukkig ging het redelijk snel en na 3 kwartier konden wij inchecken en de koffers afgeven. Voor de reis naar Amerika moesten we heel veel formulieren invullen en meenemen, PCR test, ESTA, Health form enz enz. Alle formulieren werden grondig en wel drie keer gecontroleerd voor akkoord werd gegeven en onze boarding pass werd uitgeprint.

Eindelijk omweg

Nog even snel een frisse neus halen buiten en dan maar door de beveiliging en de douane. Ook hier was het een gekkenhuis, zo druk hebben wij het nog niet eerder gezien op Schiphol. De beveiliging ging redelijk snel, maar bij de douane hebben ook weer ruim een half uur moeten wachten. Er bleef dus niet zo heel veel tijd over om achter de douane door te brengen. We hebben wat rondgelopen, nog wat boeken gekocht en toen besloten we om richting gate te gaan zodat we daar nog even rustig konden zitten.

New York

Ook bij de gate was het al heel erg druk, maar gelukkig vonden we nog 2 stoeltjes en kwamen de nieuw gekochte boeken uit de trolley en hebben we heerlijk gelezen. Toen het tijd was om te boarden werd er gevraagd of er militairen aanwezig waren, mijn man (militair) stond op en liep naar de stewardess toe. Wat een geluk we mochten als eerste aan boord. Weer werden alle papieren gecontroleerd en daarna konden wij plaats nemen aan boord. We vlogen met Delta en we hadden hier al goede verhalen over gehoord en alles bleek waar te zijn. Wat een super vriendelijk personeel en wat een ontzettend goede service aan boord.

Aan boord en eindelijk onderweg naar New York

Nadat we onze stoelen hadden gevonden, de trolley en overige spullen in de handbagage bak zat besloten we het inflight entertainment eens te bekijken.
Delta heeft ontzettend veel keus, met ook een paar Nederlandse films en series. De films zijn niet Nederlands ondertiteld, maar voor ons was dat geen probleem. Je kan eventueel wel kiezen voor een Engelse ondertiteling, maar dit was voor ons niet nodig.
Ze hadden super leuke films en dus was het moeilijk kiezen welke films we de konden 8 1/2 uur zouden gaan kijken.

Filmaanbod

Ik ben gek op Disney films en dus slaakte ik ook een verrukt gilletje toen bleek dat ze mijn all time favorite hadden…Beauty and the Beast.

New York

Ook hadden ze de Beentjes van Sint Hildegat, staat zeker ook in onze top 5 van favoriete films. Tijdens de vlucht heb ik de volgende films gekeken:

• Beauty and the Beast
  • Beentje van Sint Hildegat
  • Home alone 1
  • Home alone 2
  • Sex and the City
  • Harry Potter and the order of the Fenix

De laatste film heb ik niet helemaal af kunnen kijken omdat we toen al weer gingen landen. De tijd vloog echt voorbij.

Heerlijk eten

Ook het eten was echt super lekker. We konden telkens kiezen uit 2 maaltijden en de stewardessen bleven maar langskomen met de vraag of we nog iets wilde snacken of drinken, echt top!

New York

Na 8 uur vliegen begonnen we aan de daling en kregen we af en toe al een steak preview van New York te zien. We konden bijna niet meer stilzitten en konden niet wachten tot we voet zouden zetten op Amerikaanse bodem.

Immigratie en douane in New York

Omdat wij een upgrade kregen (man militair, thanks Delta), konden we als eerste, samen met business class uitstappen echt zo fijn.

Na een flinke wandeling kwamen we aan bij de immigratie, omdat er net nog 2 andere vluchten waren geland was het echt super druk. We hebben een klein uurtje in de rij gestaan voor we aan de beurt waren. Dit vond ik toch wel het spannendste gedeelte van de reis, misschien kijken wij te veel tv, maar je zit op tv altijd super strenge mannen en vrouwen die je het hemd van het lijf vragen. Maar gelukkig viel dit heel erg mee, de man controleerde onze ESTA, PCR test en paspoort, vroeg hoe lang we in New York zouden blijven en waar we verbleven. Daarna werden er vingerafdrukken genomen en kregen we een stempel in ons paspoort, hierna konden we doorlopen. Alles duurde bij elkaar nog geen 5 minuten.

Eerste indrukken

Op naar de koffers, die draaide al rondjes op de band en had ik mijn koffer al heel snel, de koffer van mijn man kwam maar niet. Nee he, hij zal toch niet kwijt zijn? Nadat we voor de derde keer dezelfde koffers voorbij zagen komen besloot mijn man eens een rondje te lopen en gelukkig was zijn koffer al van de band gehaald door iemand en dus konden we richting de douane. Hier konden we zo doorlopen en zo snoven wij voor het eerste de Amerikaanse lucht op :-).

Op naar de Airtrain die ons naar station Jamaica zou brengen en vanwaar wij verder met de metro naar Manhattan zouden reizen.
De airtrain was  zo gevonden en na een half uurtje stonden wij op Jamaica station. Hier even zoeken naar de juiste metro lijn, maar ook die was snel gevonden. Nog een uurtje met de metro (wat een belevenis) en toen waren we bij het juist station en gingen wij voor het eerste kennis maken met Manhattan.

Hoe deze kennismaking ging vertel ik in deel 2 van onze reis naar New York.

(Visited 24 times, 1 visits today)
Puur Koken

Hoi! Leuk dat je er bent, welkom in mijn wereld waar koken en bakken een belangrijke plaats hebben.
Je kan mij niet gelukkiger krijgen dan door de hele dag in de keuken te staan. Is er een feestje dan ben ik meestal diegene die zorgt dat er hapjes op tafel... Lees meer...